Det hæderkronede britiske
bilmærke, MG, har fået nyt liv efter at den
kinesiske SAIC koncern overtog virksomheden. I
Danmark importeres MG af Nellemann koncernen, der
også står for importen af bl.a. KIA-biler, og man
lagde ud med den fuldt elektriske MG SZ EV. Siden er
man fulgt op med den elektrificerede version af MG
HS, der havde verdenspremiere i december 2020. Den
har vi nu også prøvekørt.
Allerede ved verdenspremieren
(læs
om verdenspremieren på MG EHS PHEV hér >>>) stod
det klart, at den nye plug-in hybrid, for det er
sådan en, der er tale om, ville passe perfekt ind i
det, der også endte med at blive den nye danske
afgiftslovgivning. Dertil kommer en udvidet garanti
fra 5 til 7 år på alle nye MG’er – og ikke mindst
byder plug-in bilen på en usædvanlig teknik.
10 trins automatgear
10 trins automatgear er i sig
selv et stort tal. Men overraskende bliver det, når
man konstaterer, at de 6 tilhører turbobenzinmotoren
på 1,5 liter, der yder op til 162 hestekræfter, alt
imens de fire resterende benyttes til at håndtere
den 122-hestes elmotor, der øger systemeffekten til
flotte 258 hestekræfter.
Den køremæssige oplevelse er
gengivet i on-board videoen her på siden, men kort
fortalt indebærer kombinationen af ”kraftværker” og
transmission, at man får en usædvanlig glidende og
lineær acceleration. Det giver en kørekomfort, der
sammen med en tilgivende affjedring er i en klasse
for sig selv. Hvilket, har vi erfaret, er helt i
tråd med hvordan kinesiske biler generelt sættes op.
Det skal dog tilføjes, at det
noget uforudsigelige forårsvejr var på sin lune side
i testdagene, og derfor burde vinterdækkene
vejrmæssigt være udskiftet til sommerdæk. Så
kurvepræcisionen og stabiliteten må forventes at
være en tand bedre – og vi oplevede den nu ikke som
dårlig med vinterdæk, men…
235/50-18 hjul giver et godt
tag i vejen.
Vægten mærkes
Den forholdsvis store vægt på
1737 kg, som det ret store 16,6 kWh batteri og den
elektriske del af drivlinen naturligt bidrager til,
mærkes, men affjedringen er god til at håndtere
vægten og bilen krænger forbavsende lidt, også når
man provokerer dens kørefærdigheder.
MG EHS PHEV er på ingen måde
er sportslig, selvom man med speederen i bund når de
magiske 100 km/t på under 7 sekunder (topfarten på
190 km/t har vi til gode). Og så er den øvrigt
vanskelig at kategorisere, for med en højde på 1,67
cm er den en slags SUV. Men med en frihøjde på 14,5
cm og ingen mulighed for firehjulstræk er den
snarere en slags crossover. Basisudgaven med
benzinmotoren alene, altså uden elektrisk hjælp (som
ikke kan købes i Danmark), har dog en frihøjde på
17,4 cm – derigennem også en indikation af hvor
meget el-drivlinen fylder, for bilernes højde er den
samme. Som et kuriosum vejer MG HS 1520 kg.
God plads og god pris
Pladsforholdene er gode, som
de bør være i en 4,57 meter lang bil.
Bemærkelsesværdigt er især den gode bagsædebenplads.
Set i lyset af en basispris på 270.000 kroner og
290.000 kroner for den prøvekørte Luxury version får
man, takket være den danske afgiftsrabat, ret meget
bil for pengene.
Det officielle WLTP
forbrugstal er 55,2 km/l. Bilen har en indstilling,
hvor batteriets strøm niveau kan styres i tre faser.
I den høje indstilling forbruger bilen alligevel af
strømmen, hvad der er meget normalt også hos
kollegerne, for det kræver uforholdsmæssigt meget
energi (læs: benzin), at fastholde en 100 procent
kapacitetsudnyttelse. Over 150 km faldt niveauet fra
100 procent til 70 procent og da kørte vi 14 km/l.
På elektricitet alene er forbruget 240 Wh/km.
Præcis beregning
Temperaturerne var 10-12
grader i testperioden og computeren beregnede en
rest-elektrisk rækkevidde på 36 km efter de
førnævnte 150 kørte kilometer og ramte dermed præcis
en samlet EV-rækkevidde på 52 kilometer, altså det
officielle tal. Det er ret godt, at man kan regne
med en on-board computers beregninger, hvis man vil
forvalte sit energiforbrug med omhu, og det er jo
noget af idéen bag at køre en plug-in hybrid.
På plussiden tæller også, at
man må trække en anhænger på op til 1500 kg, samt et
omfattende udstyr. Luxury versionen har bl.a.
adaptiv fartpilot, automatisk LED fjernlys,
automatisk nødbremse (og også 5 EuroNCAP stjerner),
aktiv vejbaneassistent, 360 grader kamera, panorama
soltag, 2-zone klimaanlæg, navigation, elruder for
og bag, el-førersæde i læder og med varme samt
nøglefri betjening.
På negativsiden tæller, at det ved hastighedsskift kan
være lidt uforudsigeligt, hvor mange kræfter, man
egentlig har til rådighed, når man fx træder
speederen ned efter en periode med konstant fart
eller ved hastighedsskift i en kurve. Det er en
typisk udfordring i en plug-in hybrid, og det bliver
ikke mindre af, at elmotoren har sin egen gearkasse.
Omvendt får man et system-drejningsmoment ud af det
på 370 Nm – det kompenserer lidt derfor og så er det
vel til syvende og sidst et spørgsmål om, at lære
sin bil bedre at kende end man kan i en kort
testperiode.
|